Головна » 2011 » Вересень » 5 » Літній інститут Українсько-­Канадського Альянсу для глухих і слабочуючих відбувся з 27 червня по 1 липня 2011 року
11:30
Літній інститут Українсько-­Канадського Альянсу для глухих і слабочуючих відбувся з 27 червня по 1 липня 2011 року
ЛІТНІЙ ІНСТИТУТ АЛЬЯНСУ СТАВ
ПОРИНАННЯМ У ЖЕСТОВУ МОВУ
Черговий, одинадцятий Літній інститут Українсько­Канадського Альянсу для глухих і слабочуючих (далі – Альянс) відбувся з 27 червня по 1 липня на базі ОРЦ «Одіссей».
Чи не вперше заходи Альянсу пройшли без безпосередньої участі канадської сторони, але за її фінансової та організаційної підтримки. Активними учасниками Літнього інституту були представники педагогічних і учнівських колективів таких спеціальних навчальних закладів України, як: Хустська школа­інтернат для слабочуючих дітей, Чернівецька школа­інтернат для глухих дітей, Підкамінська школа­інтернат для слабочуючих дітей, Криворізька школа­інтернат для глухих дітей, Кам’янець­Подільський навчально­реабілітаційний центр, Львівська школа Марії Покрови для глухих дітей. Разом з ними проводили лекції, тренінги та дозвіллєві заходи представники таких установ: лабораторія жестової мови Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, Український католицький університет (м. Львів), Центр слухової реабілітації «Аврора», Кам’янець­Подільський університет.
Після вступного слова і відкриття Літнього інституту президентом Альянсу Олександром Савченком, не гаючись, взялися до роботи.
Цьогорічному Інституту «пощастило» з погодою. «Небесна канцелярія» немов навмисне наслала дощ, вітер і холод у перші три дні його роботи, на які були заплановані основні заходи: лекції, тренінги і презентації. Холодне море не манило, дошкуляли вітер та дощ, тому ніщо не заважало зосереди­тись на таких серйозних речах, як лінгвістика української жестової мови, основи словесно­жестового перекладу, форми спілкування у школі і сім’ї, психологічні тренінги.
У майже екстремальних погодних умовах ці лекції викликали інтерес навіть у групи глухих, які приїхали на відпочинок з Москви. Вони з подивуванням слухали інформацію про дослідження ЖМ у Києві, із заз­дрістю промовляючи: «У нас такого нет!»
Але згодом з кожним днем ставало все тепліше, дощ вщух, і діти, яких серед учасників Літнього інституту була переважна більшість, з радістю брали участь у різних дозвіллєвих та розважальних програмах, які були заплановані за програмою на решту днів і проводились вже на березі моря та на літній площадці музичного «Колізею». Про це детальніше далі.
 
ЯК ТЕБЕ ЗВАТИ?
Саме з  цього найпростішого запитання розпочинається будь­яке знайомство. Учасники Літнього інституту також не стали винятком. От тільки знайомство це було не за звичними законами словесного мовлення («Таня», «Дмитро», «Сашко» тощо), а за законами жестової мови під час лекції з досить складною назвою: «Концепт «жестове ім’я» у мовній культурі глухих». 
Вразило те, як легко і невимушено діти і дорослі долучились до обговорення цієї теми. Виявилось, що у переважної більшості учнів, а також їхніх вихователів та директорів є своє жестове ім’я, про яке вони чудово обізнані, і знають, чому їх називають саме так.  А тим з присутніх, хто ще не був досі «наречений», це ім’я стали придумувати всім залом. Із захватом сприйняв своє «найменування» завідуючий кафедрою Українського католицького університету Ростислав Шемечко: за свій чималенький зріст він отримав жестове імя «Високий». Дівчата­студентки з його кафедри ніяковіли під уважними поглядами залу, який колективно підшукував для них жестове ім’я. Тут учні шкіл дали волю власній спостережливості і фантазії, і ось уже всіх дівчат «похрестили».
Президент Альянсу Олександр Савченко отримав змогу вибрати із запропонованих йому варіантів жестового імені: він погодився, що йому більше подобається жест «СЛУХОВИЙ АПАРАТ», що відображає зміст його основної роботи у Центрі «Аврора».
Цікаво, що, як з’ясувалось, у більшості керівників шкіл — і жестове ім’я відповідне: «ДИРЕКТОР».
У ході обговорення виявилось також, що серед учасників є аж чотири нечуючих особи з однаковим жестовим ім’ям, яке їм дісталось у спадщину від предків. Це представники родини Гориків з Чернівців: батько, мати і два сини­школярі.
Під все це жваве і невимушене обговорення працівники лабораторії жестової мови підвели наукову засаду, запропонувавши присутнім аналіз жестових імен за їх походженням. Все це сприймалось з великою зацікавленістю. Отже, перший крок у лінгвістику жестової мови зроблено!
 
СКЛАДНА НАУКА
ПСИХОЛОГІЯ І ДАЛЕКА КАНАДА
Дітей відпустили на перерву, а дорослі продовжили працювати на психологічному тренінгу, який проводив Ростислав Шемечко. Розібратися у мотиваціях поведінки, знайти приховані від стороннього ока причини того чи іншого вчинку всі намагалися за допомогою наданих ним роз’яснень і схем. Потім у наступні дні дорослі учасники Літнього інституту ще не раз збиралися для таких занять.
А по обіді вже разом з дітьми дивились і слухали відеопрезентацію науковців лабораторії жестової мови — Наталії Адамюк та Лесі Лещенко, про їх тримісячне перебування у Канаді. Завдяки їх розповіді ця далека країна стала нам трохи ближче (інформація про це наукове відрядження нещодавно детально висвітлювалась на сторінках «НЖ»).
Цю розповідь разом з усіма слухали і гості, що приїхали до нас з Одеси: голова облорганізації УТОГ О.В. Бабін і директор обласного Цент­ру культури та дозвілля УТОГ Г.Я. Гарипова.
А дощ за вікнами бібліотечного залу «Одіссею» не вщухав, будиночок здригався від поривів шаленого вітру, проте на це мало хто звертав увагу.
Мабуть, для підйому бойвого духу М.А. Завойчинський оголосив, що завтрашній святковий ранок почнеться з підйому прапора біля адмінкорпусу.
 
ДЕНЬ КОНСТИТУЦІЇ
На небо позирали з надією — зранку дощу не було. Отже, всі — на підйом прапора! Вірніше, не одного, а одразу трьох прапорів: України, Білгород­Днестровського та ОРЦ «Одіссей».
Ось так сюрприз: у цій урочистій церемонії візьме участь справжнісінький козак! Це генерал­отаман Чорноморського козацтва Анатолій Іванович Петько, який приїхав, щоб вручити козацьке посвідчення нещодавно прийнятому до їхніх лав О.В. Бабіну. У білосніжному кітелі і кашкеті з кокардою, він усім своїм виглядом надавав особливої значимості події. Під стать йому був і М.О. Завойчинський — у офіцерському кітелі з бойовими нагородами.
І ось прапори замайоріли на флагштоках. День розпочався — хоча й свято, а на нас чекає продовження розпочатої вчора роботи.
 
ПОРИНАННЯ У ЖЕСТОВУ МОВУ
Наступний крок до вивчення жестової мови було зроблено на лекції, яку також проводили науковці з лабораторії ЖМ. Називалась вона «Лінгвістичний курс поринання у жестову мову». У відповідності з новою сучасною методикою під час вивчення жестової мови забороняється вживати словесне мовлення, у спілкуванні панує тільки жестова мова. Таке «поринання», у першу чергу, відчули на собі юні студентки Католицького університету та їхній керівник, бо ж інші учасники Літнього інституту, на відміну від них, володіли ЖМ у тій чи іншій мірі. Втім, для деяких керівників і вчителів шкіл ця тема стала також новою, бо прогалини у знаннях ЖМ у них досить відчутні.
Почали з найпростішого — займенників. У москвичів одразу виникло запитання, а що це таке і як перекладається. Пояснили, що це по­російськи — местоимения.
А далі почалося найцікавіше! Виявляється, від найменшого поруху не те що руки, а навіть пальця залежить дуже багато. Словами це передати важко — треба бачити. І знову нечуючі школярі активно включились у процес передачі знань, якими вони володіють спонтанно, неусвідомлено, змалечку спілкуючись на своїй рідній мові. А тепер і вони змогли переконатись, що їхня мова — це ціла наука. Деякі з цих юних учителів виявили справжні лінгвістичні здібності, чим заслужили схвальні відгуки з боку нечуючих науковців — Наталії і Лесі, які вели ці заняття. А як же передати жестами числа і, наприклад, такі словосполучення, як «один метр», «один кілограм», «один літр»? Діти наввипередки відповідали, що в залежності від того, яке слово стоїть поруч з числівником, міра довжини чи ваги передається зовсім по­різному. Коли ж перейшли до жестів, які відображають назви осіб у родинних стосунках (мама, тато, син, донька тощо), до справи долучилися і старші члени сімейства Гориків. 
Ось така захоплююча лінгвістика вийшла у підсумку.
 
Каменська Н.М.
Переглядів: 1653 | Додав: usllab