Головна » 2012 » Червень » 5 » Міжнародна науково-практична конференція "Білінгвальне навчання нечуючих: вітчизняний та міжнародний досвід"
15:44
Міжнародна науково-практична конференція "Білінгвальне навчання нечуючих: вітчизняний та міжнародний досвід"
Двомовність привертає увагу не лише політиків, соціолінгвістів, психологів, а й педагогів, оскільки низці розвинених країн притаманна освіта, розвиток якої передбачає формування особистості, набуття нею інформації, знань, умінь, навичок на основі двох мов і культур. Сьогодні до 40 країн світу (остання – Угорщина у 2009 р.) визнали національні жестові мови у якості державних. Значна кількість нечуючих дітей – представників лінгвістичних меншин під час вступу до шкільного навчання не оволодівають державною (словесною) мовою, тому у суспільстві виникає нагальна потреба використовувати доступну і зрозумілу мову, якою є природна жестова мова у навчально-виховному процесі в умовах слухової депривації.
Метою двомовного навчання глухих і слабочуючих осіб є задоволення індивідуальних потреб нечуючих громадян України у доступному й ефективному методі навчання,  який враховує актуальні можливості дитини і реалізацію її освітніх прав, а також забезпечення потреб держави у професійних, освічених громадянах, які володіють відповідним рівнем предметних знань, інтелектуального, комунікативного й соціального розвитку.
Наукові дослідження білінгвального навчання давно засвідчили, що глухим дітям обов’язково потрібно володіти та користуватися двома мовами, а саме жестовою і словесною, щоб повністю розвинути свої когнітивні, мовні та суспільні здібності.
Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України, Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України, Українськім товариством глухих, Українсько-Канадськім Альянсом для глухих та слабочуючих, Об’єднанням нечуючих педагогів на базі Навчально-відновлювального центру УТОГ 17 травня 2012 року була проведена міжнародна науково-практична конференція «Білінгвальне навчання нечуючих: вітчизняний та міжнародний досвід». У конференції взяли участь: Максименко Юрій Петрович – голова ЦП Українського товариства глухих, Засенко В’ячеслав Васильович – директор Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, Нагорна Неля Олексіївна - головний спеціаліст відділу інклюзивної освіти та інтернатних закладів департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОНмолодьспорту України,  Рассел Дебра – директор  Західно-Канадського Центру з досліджень глухоти ім. Девіда Пейкоффа Університету Альберти,  доктор філософії Едмонтон, Канада, Канді Лінда – освітній  консультант для глухих і слабочуючих, Едмонтон, провінція Альберти, Канада, Чепчина Ірина Іванівна – перший  заступник голови УТОГ, науковий співробітник лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, Кульбіда Світлана Вікторівназавідувач лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, Литовченко Світлана Віталіївнавчений  секретар Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, Сохацький Федір Миколайович – проректор з науки та міжнародних зв’язків Вінницького соціально-економічного інституту Університету «Україна», доктор фізико-математичних наук, директори та вчителі спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з порушеннями слуху, представники Вінницького соціально-економічного інституту Університету «Україна», Українського Католицького Університету, Інституту кібернетики ім. В.М. Глушка, Центру душпастирства осіб з вадами слуху «Надія» Українського греко-католицького центру.
Захід розпочався з привітального слова Максименка Ю.П., який висловив надію на плідну роботу конференції та запросив до конструктивного діалогу всіх, кому не байдужа доля нечуючої людини. Після цього з привітальним словом до присутніх звернувся Засенко В.В., він зазначив, що, незважаючи на кризові явища в суспільному та духовному розвитку, в Україні вживаються всі необхідні заходи не лише для того, аби зберегти набутий досвід спеціальної освіти, а й примножити його, виробити сучасні технології корекційно-компенсаторної роботи з цією категорією дітей, створити умови для реалізації їхнього права на вибір типу навчального закладу, змісту та форм освіти. Нарешті слово для привітання надали Нагорній Н.О. У своєму виступі вона доповіла про діяльність Міністерства  освіти і науки, молоді та спорту щодо запровадження жестової мови як засобу спілкування та навчання.
У пленарному засіданні слово надали гостям з Канади. Доктор філософії Дебра Рассел розповіла про двомовну освіту у Канаді: організація, дослідження, планування, етапи розвитку. У її доповіді акцентовано увагу на чинниках, які можуть загрожувати двомовній освіті. Охарактеризовані два погляди на це питання. Висвітлена роль перекладача у двомовному навчанні. Лінда Канді доповідала про двомовну освіту очима глухої дитини, про важливість мови та грамотності в освіті нечуючих. У своєму виступі Лінда Канді наголосила на важливості присутності в навчально-виховному процесі саме нечуючих вчителів, які гарантовано забезпечать дитині повноцінне входження у світ двох мов, двох культур. Дослідження доводять, що глухі вчителі мають свою неповторну, особливу методику подання знань глухим учням.
Наступною виступаючою була Кульбіда С.В. Тема її доповіді «Концептуальні положення білінгвального навчання нечуючих в контексті дитиноцентризму». Було визначено мету, принципи двомовного навчання; розкрито соціальну значущість та умови успішного розвитку нечуючої дитини при впровадженні двомовного навчання. Запропоновано передумови впровадження двомовного методу у систему спеціальної освіти нечуючих. Чепчина І.І. своїм виступом повідомила присутнім п
ро нові введення в законодавстві України стосовно української жестової мови. Литовченко С.В. ознайомила учасників конференції з роботою лабораторії сурдопедагогіки, висловила ставлення співробітників цієї лабораторії саме до білінгвального навчання нечуючих, закликала присутніх прийняти участь в обговоренні розробленого Державного стандарту спеціальної освіти.







Переглядів: 2317 | Додав: usllab